ASSESSMENT AND MEASUREMENT OF NOISE LEVEL GENERATED BY TRAFFIC FLOW CASE STUDY: EL KORNESH ROADWAY- ALEXANDRIA - EGYPT تقييم وقياس مستوى الضوضاء الناتجة عن حرکة المرور دراسة حالة : طريق الکورنيش – الاسکندرية - مصر

Document Type : Original Article

Abstract

ABSTRACT:




Alexandria is the second largest city in Egypt. It is characterized by high volume of traffic inducing noise which is perceived as a serious environmental problem. In addition, rapid growth of annual traffic flow and the shortage of construction new axis in Alexandria city generate more noise pollution.
El-Kornesh Roadway is considered as the main and most important avenue in Alexandria, as it connects the city from the east to the west.
The objective of this research is to measure the noise level and traffic volume along El-Kornesh Roadway at several stations, to compare the results with the criteria mentioned in the Egyptian Environmental Law No 4/1994, and then to investigate correlation between noise level and traffic volume.
In this study, 11 stations were selected along El-Kornesh Roadway at quasi-equal distances (about 1.5 km). The noise level and traffic volume were measured from February to June 2006, and 8-hour measurement were done at each station.
The study concluded that noise level in all stations along El-Kornesh Roadway exceeds the maximum allowable level stated in Egyptian Environment Law No 4/1994.
The research recommended creating other alternatives to alleviate traffic volume in El-Kornesh Roadway.
تعد مدينة الأسکندرية ثانى أکبر مدن جمهورية مصر العربية وتتصف شوارعها الرئيسية بکثافة مرور عالية ينتج عنها ارتفاع مستوى الضوضاء مع الزيادة السريعة فى أعداد السيارات وقلة المحاورالمرورية الجديدة، ويعتبر طريق الکورنيش من أهم محاور مدينة الأسکندرية حيث أنه يربط شرق المدينة بغربها.
الهدف من هذا البحث هو قياس شدة الضوضاء وحجم المرورعلى طول محور الکورنيش فى أماکن وتوقيتات مختلفة بهدف تقييمها ومقارنة النتائج بالحدود القصوى المسموح بها فى قانون البيئة المصرى رقم (4) لسنة 1994، کما يهدف البحث إلى محاولة الوصول إلى علاقة رياضية مبسطة تربط شدة الضوضاء وحجم المرور. وفى هذه الدراسة تم اختيار 11 نقطة قياس على طول الکورنيش وعلى مسافات متساوية تقريباً (حوالى 1.5 کم) وتم قياس شدة الضوضاء وحجم المرور عند هذه النقاط على مدار خمسة أشهر بواقع 8 ساعات قياس لکل نقطة.
وخلص البحث إلى أن مستوى الضوضاء بجميع النقط المرصودة على طول محور الکورنيش أعلى من الحد الأقصى المسموح به فى قانون البيئة المصرى، وأوصى البحث بضرورة ايجاد بدائل لتخفيف العبء عن محور الکورنيش. 

REFERENCES:
1-Abo Hamad M., Assessment and Measurement of Noise Pollution Generated by Traffic Flow-Case Study: El-Kornesh Roadway–Alexandria–Egypt, Master of Science Thesis, Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport, Alexandria, Egypt, 2007.
2-Ambasht R. S., Environment and Pollution, S. K. Jain for CBS Publishers & Distributors, New Delhi, 1999.
3-Botkin D. B. and Keller E. A., Environmental Science, John Wiley & Sons, California, 2005.
4-Crocker M. J., Handbook of Acoustics, Wiley-Interscience, New York, 1998.
5-Davis M. L. and Cornwell D. A., Introduction to Environmental Engineering, McGraw-Hill, New York, 1998.
6-Egyptian Environmental Law No 4 for year 1994.
7-Kinsler L. E., Frey A. R. and Coppens. A. B., Fundamentals of Acoustics, Wiley, New York, 2000.
8-Olishifski J. B. and Harford E. R., Industrial Noise and Hearing Conservation, Chicago National Safety Council, 1995.
9-Wang L. K., Pereira N. C. and Tse H., Advanced Air and Noise Pollution Control, Prentice Hall, New Jersey, 2005.