خطة عمل لحماية المناطق الحضرية بمدينة الخمس بليبيا من ضوضاء المرور اآللي A FRAMEWORK TO PROTECT URBAN DISTRICTS FROM THE TRAFFIC NOISE IN ELKHOMS CITY, LIBYA

Document Type : Original Article

Abstract

الملخـــص :
تعانى المناطق الحضرية بمدينة الخمس الليبية من ضوضـاء المـرور الآلـي شـأنها فـي ذلـک شـأن المنـاطق الحـضرية فـي کافـة
ً الحساسة منها مثل: الـسـکنية والتعليميـة والـصحية،
مدن العالم، ويشمل تأثير هذه الضوضاء کافة الأنشطة والاستعمالات وخصوصا
ً السريعة.
وذلک نتيجة النمو السريع لحرکة العمران وزيادة حرکة الرحلات وزحف مناطق الامتدادات العمرانية نحو الطرق وخصوصا
تهدف الورقة البحثية إلى مناقشة وضع خطة عمل للحماية من ضوضاء المرور الآلي بمدينة الخمس والتقليل من تأثيرها
ً دراسة وجمع المعلومات عن طبيعة البيئي على ساکني ومستعملي المناطق الحضرية بمدينة الخمس، ولکي يتم ذلک يجب
أولا
ً تطبيق إجراءات الحماية من هذه الضوضاء، والذي يمکن تقسيمها
مشکلات المرور والنقل والضوضاء ومستوياتها بالمدينة ثم ثانيا
إلى نوعين من التطبيقات الإجرائية کالآتي: تطبيقات تخطيطية، والتي يتم فيها تخفيض مستوى الضوضاء عند المصدر الفعلي
للضوضاء مثل الطرق السريعة والشريانية، وتطبيقات معمارية عند المستقبل والتى تمثل بالمباني، والذي يعتبر خط الدفاع الأخير
لتقليل الضوضاء، ويلي عملية التطبيق مرحلة القياس الفعلية ثم التقييم والتيقن من خفض مستويات الضوضاء تتولها مرحلة
وأخيرا تخلص الورقة البحثية إلى وضع العديد من الأسس والاعتبارت التخطيطية والتصميمية التى من شأنها ً المراقبة والمتابعة،
الحماية من ضوضاء المرور أو على الأقل تخفيض تأثيرها على ساکني المناطق الحضرية.
Similar to several cities all over the world, the urban districts of Elkhoms city, Libya, suffer from
traffic noise, which results mainly from the rapid urbanization and extension towards the highways.
The influence of this noise affects negatively different activities and uses within the city structure:
residential, educational and health.
This paper aims to propose a framework to address the traffic noise problems in Elkhoms city. To
attain this aim, the paper, firstly, discusses the nature of traffic problems and noise levels in Elkhoms
city. Afterwards, the researcher demonstrates the procedures of the traffic noise mitigation, which can
be applied at two levels: planning and architectural. At planning level, the attenuation takes place at
the noise sources such as urban and arterial roads. The applications at the architectural levels focus
on the noise receiver; buildings in this case which represent the last protected line from noise. Later,
the researcher carries out several measures to evaluate the influence of planning and architectural
applications to reduce the noise levels in Elkhoms city.
The paper ends with a number of planning and architectural criteria which should be taken into
account to reduce the influence of traffic noise.