STUDENTS' PERCEPTIONS OF EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN THE FACULTIES OF NURSING AT ASSIUT, SOHAG AND SOUTH VALLEY UNIVERSITIES إدراک طلاب کليات التمريض للبيئة التعليمية بجامعات أسيوط وسوهاج وجنوب الوادي

Document Type : Original Article

Abstract

ABSTRACT:
Learning environment is an important stone for the success of learning
processes. This study aimed to assess the student perception of educational environ￾ment in the Faculties of Nursing at Assiut, Sohag and South Vally Universities. Using
a descriptive research design and convenient sample technique. The total number of
the studied sample was 328. A self-administered questionnaire was adopted to collect
the needed data. The questionnaire contains the following two main parts:
socio-demographic and data related to educational environment which include
physical environment and non physical environment. The mean age was 21.1 year,
and the vast majority of students were females. 66.8%, 19.8% and 13.4% respec￾tively were from Assiut, Sohag and Qena City. Their is a statistically significant
relation between the three faculties about classroom size, suitability between num￾ber of students and the size of classroom, the availability of modern technology in
teaching and noise level. According to the total score of perception about educational
environment it was found that more than two thirds of nursing students at Assiut,
Sohag, and Qena had poor level of perception, nearly one third had satisfactory level
and only (1.5%) of the students perceive their educational environment is good. The
present study concluded that all groups of the studied nursing students perceived the
learning environment negatively. The study also indicated a widespread and large
defects in the educational environment in these faculties as perceived by students, so;
we recommends that encourage administrative staff of the studied faculties to
analyze the source of poor perception, then develop, implement and evaluate suitable
plane for improve and correct weak areas.
الملخص العربي :
تعتبر البيئة التعليمية حجر الأساس لنجاح العملية التعليمية. ومن ثم فقد استهدفت هذه الدراسة إلى
تقييم مدى إدراک طلاب کليات التمريض للبيئة التعليمية بجامعات أسيوط وسوهاج و جنوب الوادي. وتم استخدام
النمط الوصفي للبحث، والعينة المتاحة أثناء تجميع البيانات، وکان العدد الإجمالي للعينة ٣٢٨ طالب، وقد تم
جمع البيانات عن طريق استخدام استبيان تم ملئه بواسطة الطلاب أنفسهم، ولقد احتوى الاستبيان على النقاط
التالية: بيانات شخصية و بيانات حول البيئة المادية والغير مادية. حيث وجد أن متوسط أعمار الطلاب ٢١,١
سنة و کان الغالبية العظمى إناث و ٦٦,٨% کانوا من أسيـوط و ١٩,٨% من سوهـاج و ١٣,٤% من قـنا.
ووجدت علاقة قوية الارتباط بين الثلاث کليات و حجم المدرج، ومدى تناسب عـدد الطلاب مع جـحم المدرج،
وکذلک مدى توافر الداتاشو، ومستوى الضوضاء. حيث وجد أکثر من ثلثي طلاب التمريض في أسيوط و سوهاج
وقنا لديهم إدراک ضعيف عن البيئة التعليمية وتقريباً کان ثلث الطلاب مستوى الإدراک مرضى، وفقط ١,٥% کان
مستوى الإدراک لديهم جيد. واستخلصنا من هذه الدراسة أن هناک عيوب کبيرة في البيئة التعليمية في هذه
الکليات من وجهة نظر الطلاب. من ثم أوصت هذه الدراسة على تشجيع المسئولين الإداريين للکـليات لـدراسة
وتحليل مصادر الضعف في إدراک الطلاب، ثم تطوير وتنفيذ وتقييم خطط مناسبة لتحسين وتصحيح مواطن
الضعف.

Keywords